Body and mind

Her finner du timer der fokus er på sammenhengen mellom bevegelse, pust, kropp og sinn.


Pilates

Rolig time med spesielt fokus på stabilisering og styrking av kjernemuskulatur. Her får du innføring i grunnprinsippene ved pilates. Treningen er skånsom og kan passe godt for personer som har rygg, nakke- og skulderplager.


Pilates Sterk

Videreføring av pilates gjennom mer avanserte øvelser. Bruk av utstyr som stor ball og strikk. Passer for deg som har trent på pilates nivå 1 en stund, og ønsker mer avanserte øvelser og utvikling i pilates-treningen.


Pilates Ball

Øvelser fra Pilates og Pilates sterk som utføres med toning ball og/eller stor ball. Timen passer for deg som har trent noe Pilates tidligere.


Yoga

Innføringstime som passer for deg som er ny til yoga, så vel som du som har trent yoga før.
Timen baserer seg på de mest grunnleggende øvelsene brukt i Hatha Yoga, og er tuftet på prinsipper fra Intergral Yoga. Vi holder en rolig og trygg tilnærming til øvelsene, du får veiledning hvis nødvendig.
Timen starter med enkle oppvarmingsøvelser for pust og ledd, og vi fokuserer på flyt mellom øvelser og pust. Deretter gjennomføres enkle yogastillinger for ulike muskelgrupper. Timen avsluttes med avspenning.


Yoga Mindful

Denne klassen bygger på prinsipper fra klassisk Hatha yoga, med en tilnœrming fra mindfulness der tilstedevœrelse i nuet er essensielt. Samtidig integreres aspekter fra Yin Yoga, hvor posisjoner holdes 3-5 minutter med større fokus på å omfavne kroppen og pusten der den er i øyeblikket. Denne timen passer også godt for deg som er nybegynner, og har et roligere tempo enn klassisk yoga I.


Yoga Varm Energi

Ca. 30 grader i rommet gir bedre tøying av muskulatur og bindevev, som beskytter ledd. Dette gjør utfording i fysiske øvelser tryggere. Varmen hjelper også til avspenning.

Timen består av deler i en gjenkjennbar rekkefølge:

  • Kort introduksjon for å ”lande” på matta, med tilstedeværelse her og nå, slippe til naturlig pust og få kontakt med kroppen.
  • Stillinger og bevegelser med samtidig harmonisering av pusten:

Øvelser på hender og knær: oppvarming ,Stående stillinger: generell styrke, bevegelighet og balanse, Liggende på rygg: mageøvelser, Liggende på magen: ryggstrekkere og hjerteåpnere, ”Opp-ned” stillinger: Obs individuell tilpasning. Avspenning og veiledet meditasjon

Det legges stor vekt på individuelle tilpasninger og modifikasjoner for å oppnå optimal utfordring og framgang og for å motvirke fare for overbelastning og skader. Et mål er å øke din tilgjengelige energi, men også at energien kan flyte fritt dit du trenger den. Fysisk aktiverende praksis øker også potensialet for avspenning, slik at du på slutten av timen og tiden etterpå gjerne vil oppleve mer ro, nytelse og glede.


Yoga Varm Flyt

I varm flyt blir du veiledet gjennom en styrkende og mykgjørende yogatime.
Vi gjør både rolige øvelser som øker kroppsbevissthet og bevegelighet, og dynamiske flytsekvenser som gir varme og styrke. Vi starter timen med å lande i kroppen gjennom oppmerksomhet på pust og rolige liggende stillinger.
Deretter går vi over til mer dynamiske sekvenser der yogastillingene glir over i hverandre i takt med åndedrettet. Igjennom de dynamiske sekvensene øker du blodsirkulasjonen og styrker og tøyer musklene.
Vi avslutter alltid timen med en veiledet kroppsscan som skal nullstille nervesystemet ditt, og gi deg ny energi gjennom dyp hvile. Med sin kombinasjon av bevegelse og ro, vil denne timen gi påfyll og energi, samtidig som den gir stressredukasjon og hvile.


Yoga Sterk

En time der vi utfører stillinger som glir over i hverandre i takt med pusten. Her vil du lære flere stillinger og tempoet er litt høyere. Stillingene varierer fra gang til gang, gjerne med ulike tema. Timen avsluttes alltid med liggende veiledet meditasjon. Passer for deg som har trent litt yoga fra før.


Yoga fokus (med spa)

Dette er en oppkvikkende yogaklasse som åpner og strekker kroppen med fine linjer og symmetri. Klassen holder et jevnt tempo gjennom en serie av stående, sittende, og liggende posisjoner (asanas) som aktiverer og fokuserer koblingen mellom kropp og sinn.
Klassen starter med å etablere en bevissthet i kraft av en pusteserie (pranayama) som skal videreføres gjennom klassen for å smidig bevege seg inn i posisjoner og finne en god avspenning. Det blir gitt tydelig veiledning inn i posisjonene, ofte med bruk av rekvisitter som yogablokker og belte. Store muskelgrupper vil jobbe godt med bruk av styrke og strekking.
Klassen avsluttes med Savasana og guidet avspenning (Yoga nidra) for å re-fokusere roen og balansen i kropp og sinn.
Etter timen kan du nyte et besøk i vår spa avdeling.

 

Utviklet av: Skar Webutvikling - Designet av: Furore design og kommunikasjon