Yoga

På Balansen underviser vi i yoga på ulike nivå og i ulike tradisjoner. Felles er at vi tar studentene på alvor og at det tas hensyn til at alle har forskjellig utgangspunkt og ulike behov. Instruktørene viser øvelser og hjelper til med å justere studentene bedre inn i stillingene. Gi beskjed til instruktøren hvis du har spesielle behov eller skader.

 På yoga trener du ikke bare kroppen, men sjelen og hjertet også! Yoga har en naturlig terapeutisk og helsebringende virkning – både kroppslig, mentalt og spirituelt.

 

Før og etter yoga

  • SKADER. Eventuelle mindre skader, plager og tidligere operasjoner må du informere oss om. Du må også si i fra til instruktøren dersom du er gravid.
  • MÅLTIDER FØR YOGA Du bør ikke spise de siste 2-3 timene før klassen, hvis du er svært sulten, spis litt frukt. Du bør ikke drikke den siste halvtimen for timen, og ingen drikke under klassen. Du bør vente med å spise og drikke til ca 30-45 min etter yoga.
  • UTSTYR. Bruk treningstøy i naturfiber som er rent og behagelig. Praktiser barfot og ta av smykker, klokke etc. Balansen har matter, pledd og utstyr, men mange ønsker likevel å benytte sin egen yogamatte. Og ta gjerne med et lite håndkle.
  • LUKT. Unngå bruk av parfyme på yogatimene pga. pusteteknikker og trivsel i salen. Det vil bli brukt aromaoljer og røkelse for å rense luften og øke energien i salen før timen.
  • HYGIENE. Ta en dusj før yogatimen, eller vask i alle fall hender, føtter og ansikt og puss nesen. Du bør ikke røyke før yogatimen. La svetten være på kroppen etter praksis, slik at huden kan gjenoppta utskilte hormoner og mineraler.
  • STILLHET Respekter stillheten i salen og ro i garderoben.
  • MENSTRUASJON. Respekter kroppens syklus, ta det med ro under menstruasjonen. Under menstruasjonens første dager bør du unngå inverse (opp-ned) stillinger som hode- og skulderstand, mageøvelser som båten, sterke bakoverbøy og vridninger. Si i fra til instruktøren og be om egnede øvelser.
  • LYTT TIL DEG SELV. Husk at det er din yoga og din kropp. Vær tålmodig og gå rolig fram. Ikke forveksle ambisjon med entusiasme. Møt det ambisiøse med avslappethet og observasjon. Ikke press deg selv, bit sammen tennene og bryt deg inn i asanas. Lytt til og bli kjent med egne grenser – respekter deg selv. Hold fokus på det basale i praksisen – pust og vær tilstede.
  • ENERGI I BEVEGELSE. Hvis du føler deg kvalm, eller får hodepine etter timen, kan dette komme av flere ting. Yoga-stillingene setter i gang en rekke prosesser i kroppen, og utskillelse av avfallsstoffer er en av dem. Når disse avfallsstoffene kommer i sirkulasjon kan du bli uvel. Det kan også være psykiske årsaker til ubehag. Snakk med instruktøren for råd og veiledning. Du kan føle deg følelsesmessig berørt under eller etter yoga (sorg, glede, irritasjon etc) – aksepter følelsen og ønsk den velkommen. Hvis det føles svært, snakk gjerne med instruktøren.

 

Utviklet av: Skar Webutvikling - Designet av: Furore design og kommunikasjon