Spinning

 Watt sykling

For oss er det viktig at du som medlem får best mulig effekt ut av den treningen du legger ned her hos oss. Ved å trene riktig vil du også oppnå resultater. Watt-trening gir deg god kontroll over treningsøkten din, og hva er vel mer motiverende enn å se at du selv blir litt bedre for hver eneste uke?

En svakhet med spinning som treningsform har bestandig vært at det er vanskelig å måle resultatet av treningen over tid.
Dette har vi tatt konsekvensen av. Vi har anskaffet Technogym  spinningsykler med wattmålere og er i ferd med å innført treninger som setter fokus på ulike mål ved å bruke watt som verktøy. Målsettingen er å ta trening på spinningsykkel et steg videre, over i en verden der watt spiller hovedrollen. Watt som verktøy tilfører innendørs sykling mekanismer for å styre og måle resultatet av treningen.
Watt er måleenheten som benyttes for å måle intensiteten på treningen, dvs. hvor stort kraft du sykler med i løpet av en gitt tidsperiode. Desto høyere gjennomsnittswatt du klarer å holde innenfor en gitt tidsperiode, desto større arbeid har du utført, og desto mer energi (watt) har du produsert.

Du får derfor en objektiv måling av treningen din. Wattmåleren lyver ikke, og wattbasert trening gir deg derfor en direkte indikator på hvordan formen din er. Wattbasert trening gir deg det som spinning tidligere har manglet, dvs. muligheter til å måle resultater og fremgang. For mange er dette en god motivasjonsfaktor for å yte litt ekstra på treningen!
En wattest brukes som et utgangspunkt for hvilken intensitet du skal ligge på i disse timene. Wattesten gir deg en terskelverdi, målt i watt, som brukes for å stille inn sykkelen riktig på timene. For å nyttiggjøre deg timene best mulig anbefaler vi deg derfor at du tar en wattest, slik at wattmåleren på sykkelen kan stilles inn mest mulig riktig før timen starter. Det er selvfølgelig fullt mulig å være med på sykkeltimer uten å ha tatt denne testen. Si fra til instruktøren før timen starter, og du får hjelp til å stille inn wattmåleren på sykkelen.

FTP- Funksjonell treskel power (wattest)
For å få maksimalt ut av watt basert trening, og for å kunne bruke dette i en gruppetreningstime bør man kjenne sin FTP. FTP beskriver den maksimale snittwatt du kan holde i 60 min. FTP-verdien er antagelig det beste målet på prestasjonsevne på sykkel man kan finne. På samme måte som vi snakker om % av makspuls når vi styrer intensiteten med puls, bruker vi FTP-verdienfor å styre intensitet målt i watt.
FTP tester vi gjennom en 20 minutters maks-test. Vi regner at dette resultatet tilsvarer ca 105% av hva du ville kunne prestert på en time. Vi trekker derfor fra 5% på resultatet av 20 minutterstesten.
Eks. Hvis du har klart 200 watt i snitt i 20 min, regner vi at din FTP er 200*0,95 = 190W

Våre spinning timer:


Spinning 45

Effektiv kondisjonstrening på 45 min for deg som ønsker en lett treningsøkt eller aldri har vært med på Spinning tidligere. Du får en god innføring og gjennomgang av teknikk. Som hvordan du bruker watt måler på sykkelen. Passer for både nybegynnere og godt trente.


Spinning 2

Dette er kondisjons- og forbrenningstrening på sitt mest effektive ! Timen passer også for deg som liker en moderat til hard treningsøkt. (55min)


Spinning Basic 30

Enkel og effektiv sykkeltime på 30 min med fengende musikk. Timen passer for godt voksne.


Spinning 30

En kort og intensiv 30 min sykkel time som passer for alle. Perfekt å kombinere med en styrkeøkt før eller etter.


Spinn Rynkeby

Time med instruktør og deltakere fra Team Rynkeby, som skal sykle Oslo-Paris i juli. Langintervaller på 12-14 min.
Timen kjøres på gjennomsnittswatt så her her teamwork viktig! (55min)


Midnattsolspinn

Midnattsolspinn er en litt lengre time, 90 min. Timen tar deg først gjennom variert “terreng”, alt fra veksling mellom bakke/ tempo, til midtveis hvor vi også fokuserer på styrketråkk. I avslutningen, siste 30 min får du utfordret kondisjonen litt ekstra med et par lengre drag med økende intensitet.
Dette er en time hvor vi ligger på middels intensitet, fokuserer på jevn jobbing, ikke nødvendigvis maks puls eller maks yteevne. Passer godt for alle, men gjerne ha litt erfaring med spinning før man går på en 90-minutter


SpinnWatt

tekst kommer

 


 

Utviklet av: Skar Webutvikling - Designet av: Furore design og kommunikasjon