Spinning

 Watt-sykling

 

En utfordring ved spinning som treningsform har vært gode måter for å måle resultater over tid. Derfor har vi på Balansen anskaffet Technogym spinningsykler med wattmålere.  Med watt som verktøy ved innendørs sykling, får du en objektiv måling på din fremgang. Dette gjør det lettere å trene riktig og å styre treningen dit du ønsker – hva er vel mer motiverende enn å se at du blir bedre fra uke til uke?

Watt er måleenheten for kraft, og brukes for å måle intensiteten på treningen din. Desto høyere gjennomsnittswatt du klarer å holde innenfor en gitt tidsperiode, desto større arbeid har du utført, og desto mer energi (watt) har du produsert.

Wattmåleren lyver ikke, og wattbasert trening gir deg derfor en objektiv indikator på hvordan formen din er. Med watt er det lettere å vite hvor du befinner deg, og å yte det lille ekstra på treningen.

Intensiteten du skal ligge på under disse timene, avgjøres ut ifra en watt-test. Watt-testen gir deg din terskelverdi, målt i watt, som brukes for å stille inn sykkelen riktig på timene. Det er selvsagt mulig å være med på sykkeltimer uten å ha tatt denne testen, men for å få fullt utbytte av timene, anbefaler vi testen på det sterkeste.
Si ifra til instruktøren før timen starter, og du får hjelp til å stille inn wattmåleren på sykkelen.

FTP- Funksjonell treskel power (watt-test)
For sykkeltrening er FTP-verdien angivelig det beste målet på prestasjonsevne du kan finne. FTP beskriver den maksimale snittwatten du kan holde i 60 min. På samme måte som vi snakker om % av makspuls når vi styrer intensiteten med puls, bruker vi FTP-verdien for å styre intensitet målt i watt.
FTP tester vi gjennom en 20 minutters makstest. Vi regner at dette resultatet tilsvarer ca 105% av hva du ville kunne prestert på en time. Vi trekker derfor fra 5% av resultatet av 20 minutters-testen.
Eks: Hvis du har klart 200 watt i snitt i 20 min, regner vi at din FTP er 200*0,95 = 190W

For å få maksimalt ut av wattbasert trening, og for å kunne bruke dette i en gruppetreningstime, bør du kjenne din FTP. Ta kontakt med resepsjonen hos oss for å finne ut mer om hvordan du kan gjennomføre en watt-test.

Våre spinningtimer:


Spinn Shape Move

Denne timen fokuserer på: effekten på kroppen og helsegevinsten. Det er variasjon i teknikk.
Timen bygges opp på intervaller og det veksles mellom å sitte og stå.
Intensitet: 55-120% av maxwatt


Spinn Fun

Denne timen fokuserer på: hele gruppens prestasjon og team jobbing, her har vi det moro sammen. Intensiteten er varierende og vi fokuserer på opplevelsen av mestring og den gode treningsfølelsen.
Intensitet: sone 2-5


Spinning Balance

Denne timen fokuserer på: det indre, velvære og følelsen i kroppen når du trener. Intensiteten er varierende lange eller korte intervaller.
Her brukes det stemningsskapende buddah bar musikk i en mørk sal.
Intensitet: sone 2-4


Spinn Power Sport

Denne timen fokuserer på: høy motstand, styrke i bena og riktig sykkel teknikk. I denne timen er det treningsfaglige i fokus.
Dette er en tøff time til drivende musikk og tøff lyssetting
Intensitet: 80 –120% av maxwatt


Spinn Rynkeby

Time med instruktør og deltakere fra Team Rynkeby, som skal sykle Oslo-Paris i juli.
Langintervaller på 12-14 min. Timen kjøres på gjennomsnittswatt, så her her teamwork viktig!


 

Utviklet av: Skar Webutvikling - Designet av: Furore design og kommunikasjon