GRUPPETRENING

GRUPPETRENING

Våre gruppetimer er delt inn i kategoriene Styrke, Kondisjon & styrke, Spinning og Body and mind.
Alle gruppetimer har også fått sin aspirasjon slik at du kan finne ut hvilke timer som passer for deg.
Vi anbefaler deg å ta aspirasjonstesten for å finne dine aspirasjoner. Ta testen HER

 

Booking av gruppetimer, trykk HER

 

 

Styrke:

TRX Slynge (shape/move)
Easyline (move/shape)
Power Pump (power/shape)
Mage Rumpe Lår (shape/fun)

Kondisjon & styrke:

Shape Puls (shape/fun)
Funksjonell styrke (power/fun)
Step Styrke (Shape)

Spinning:

Spinn Shape
Spinn Power
spinn Balance
spinn Fun

Body and mind:

Mobilitet (balance/move)
Pilates Basic (move/balance)
Pilates Sterk (shape/balance)
Yoga (balance)
Yoga Mindful (balance)
Yoga Varm Flyt (balance/move)
Yoga Sterk (balance/move)
Yoga Fokus (balance/move)

Gruppetimer i kategorien Styrke er trening som gir resultater! På disse timene står treningseffekten i fokus.
Timene energiske, tøffe og enkle slik at de passer for de aller fleste.

TRX Slynge
TRX er styrketrening i slynge. Denne treningsformen gir bedret koordinasjon, bevegelighet og balanse. Å trene i slynger vil si at du holder hender eller føtter i en slynge og bruker kroppsvekt og tyngdekraften som motstand. Du kan selv tilpasse vanskelighetsgraden ved å ta et skritt frem eller tilbake slik at kroppens vinkel mot underlaget blir større eller mindre. Slyngene er ustabile, noe som gjør at kjerne- og støttemuskulatur må involveres i stor grad uansett hvilken muskelgruppe du jobber med. Enten du er relativt utrent, erfaren mosjonist eller idrettsutøver, har vi en TRX-time for deg.
Mage Rumpe Lår
Vi jobber med minibands/strikk/ball eler manualer gjennom hele økta, med fokus på musklene i mage, sete og lår.
Trening med strikk gir mye mer enn strammere mage, sprettrumpe og faste lår.
Du styrker stabiliteten i hofte, knær og ankler.
Øvelsene utfordrer muskulatur vi ikke er like flink å utfordre i treningen og hverdagen vår,
samtidig som hoved muskulaturen får kjørt seg godt.
Vi lover ei utfordrende og morsom økt, og med garanti om gangsperre i ettertid,
om du sjøl gjør en god jobb!.
Power Pump
Utholdende styrketrening med vektstang og frie vekter til skikkelig treningsmusikk!
Sang for sang jobber vi oss gjennom hver muskelgruppe. Her får du trent hele kroppen.
Timen passer for alle, du velger ditt nivå ut fra tyngden på vekstskivene.
Easyline
Rask og effektiv sirkeltrening på apparater med hydraulisk motstand, apparatene er uten innstilling og enkle i bruk. Passer for deg som vil trene i et vennlig og uformelt miljø, der du kan benytte deg av tiltalende og brukervennlig treningsutstyr. EasyLine er ypperlig for utholdende styrke og forbrenning. Timen passer alle fra utrent til trent.
Kondisjon & styrke
På gruppetimer i kategorien «Kondisjon & styrke» får du effektive treningsøkter med masse treningsglede, god musikk og variasjon. Alle disse timene består av en oppvarmingsdel, en hoveddel og en uttøyningsdel.
Shape Puls
Enkel kondisjonstrening første halvdel av timen, deretter enkel styrketrening med strikker og matter. Timen passer for alle.
Step styrke
Tren opp kondisjonen ved hjelp av trinn og hopp på en stepkasse. I Step styrke trener du også styrke ved hjelp av din egen kroppsvekt og vektstang eller manualer.
Funksjonell Styrke
Hensikten med funksjonell trening er ikke først og fremst å få en sterk kropp som ser bra ut, men som fungerer bra og som gjør deg bedre rustet til å takle hverdagslige gjøremål, alt fra å gjøre husarbeid til å skifte hjul på bilen. Derfor er denne formen for trening viktig for både menn og kvinner i alle aldre! Å trene funksjonelt gjør deg også mindre utsatt for skader; en funksjonell kropp er i stor grad en skadefri kropp. Mange har jobber som hovedsakelig består av stillesittende og ensformig arbeid, f.eks. time etter time foran en datamaskin. Funksjonell trening er også med på å redusere belastningslidelser i form av smerter og ubehageligheter bl.a. i rygg, nakke og skuldre i forbindelse med en slik arbeidsform.
Spinning

En utfordring ved spinning som treningsform har vært gode måter for å måle resultater over tid. Derfor har vi på Balansen anskaffet Technogym spinningsykler med wattmålere.  Med watt som verktøy ved innendørs sykling, får du en objektiv måling på din fremgang. Dette gjør det lettere å trene riktig og å styre treningen dit du ønsker – hva er vel mer motiverende enn å se at du blir bedre fra uke til uke?

Watt er måleenheten for kraft, og brukes for å måle intensiteten på treningen din. Desto høyere gjennomsnittswatt du klarer å holde innenfor en gitt tidsperiode, desto større arbeid har du utført, og desto mer energi (watt) har du produsert.
Wattmåleren lyver ikke, og wattbasert trening gir deg derfor en objektiv indikator på hvordan formen din er. Med watt er det lettere å vite hvor du befinner deg, og å yte det lille ekstra på treningen.

Intensiteten du skal ligge på under disse timene, avgjøres ut ifra en watt-test. Watt-testen gir deg din terskelverdi, målt i watt, som brukes for å stille inn sykkelen riktig på timene. Det er selvsagt mulig å være med på sykkeltimer uten å ha tatt denne testen, men for å få fullt utbytte av timene, anbefaler vi testen på det sterkeste.
Si ifra til instruktøren før timen starter, og du får hjelp til å stille inn wattmåleren på sykkelen.

FTP- Funksjonell treskel power (watt-test)
For sykkeltrening er FTP-verdien angivelig det beste målet på prestasjonsevne du kan finne. FTP beskriver den maksimale snittwatten du kan holde i 60 min. På samme måte som vi snakker om % av makspuls når vi styrer intensiteten med puls, bruker vi FTP-verdien for å styre intensitet målt i watt.
FTP tester vi gjennom en 20 minutters makstest. Vi regner at dette resultatet tilsvarer ca 105% av hva du ville kunne prestert på en time. Vi trekker derfor fra 5% av resultatet av 20 minutters-testen.
Eks: Hvis du har klart 200 watt i snitt i 20 min, regner vi at din FTP er 200*0,95 = 190W
For å få maksimalt ut av wattbasert trening, og for å kunne bruke dette i en gruppetreningstime, bør du kjenne din FTP. Ta kontakt med resepsjonen hos oss for å finne ut mer om hvordan du kan gjennomføre en watt-test.
Time forklaring Spinn Shape
Denne timen fokuserer på: effekten på kroppen og helsegevinsten. Det er variasjon i teknikk.
Timen bygges opp på intervaller og det veksles mellom å sitte og stå.
Intensitet: 55-120% av maxwatt
Time forklaring Spinning Balance
Denne timen fokuserer på: det indre, velvære og følelsen i kroppen når du trener. Intensiteten er varierende lange eller korte intervaller.
Her brukes det stemningsskapende musikk i en mørk sal.
Intensitet: sone 2-4
Time forklaring Spinn Power
Denne timen fokuserer på: høy motstand, styrke i bena og riktig sykkel teknikk. I denne timen er det treningsfaglige i fokus.
Dette er en tøff time til drivende musikk og tøff lyssetting
Intensitet: 80 –120% av maxwatt
Time forklaring Spinn Fun
Denne timen fokuserer på: hele gruppens prestasjon og team jobbing, her har vi det moro sammen. Intensiteten er varierende og vi fokuserer på opplevelsen av mestring og den gode treningsfølelsen.
Intensitet: sone 2-5
Time forklaring Body and mind
Her finner du timer der fokus er på sammenhengen mellom bevegelse, pust, kropp og sinn.

Kort om Pilates
Egen styrketreningsform for kropp og sjel
Treningen er effektiv, konsentrert og avspennende, med fokus på rygg og mage.
Bygger opp støttemuskulatur, slik at en lærer og bære kroppen best mulig. Alle øvelsene gjøres på en bestemt måte, med pust og bevegelse tilpasset hverandre. Fokus ligger på korrekt utførelse av øvelsene, heller enn at de gjøres med stor motstand eller flest mulige repetisjoner. Tilstedeværende trening som retter seg mot kroppsbevissthet og økt konsentrasjonsevne

”Etter ti økter vil du merke forskjellen, etter tjue vil du se forskjellen, og etter tretti vil du ha en helt annen kropp” Josef Pilates

Pilates
Rolig time med spesielt fokus på stabilisering og styrking av kjernemuskulatur. Her får du innføring i grunnprinsippene ved pilates. Treningen er skånsom og kan passe godt for personer som har rygg, nakke- og skulderplager.

Pilates Sterk
Videreføring av pilates gjennom mer avanserte øvelser. Bruk av utstyr som stor ball og strikk. Passer for deg som har trent på pilates nivå 1 en stund, og ønsker mer avanserte øvelser og utvikling i pilates-treningen.
Mobilitet

Har du stive muskler og vonde skuldre? Kanskje du sitter veldig mye på jobben? I mobilitet arbeider du gjennom hele kroppen for å myke opp muskler og ledd. Økten bygger på funksjonell bevegelighetstrening som gir deg bedre kroppskontroll og fungerer godt som tillegg til andre treningsformer.

Timeforklaring om Yoga - Yoga Mindful - Yoga Varm Energi - Yoga Sterk
Yoga
Innføringstime som passer for deg som er ny til yoga, så vel som du som har trent yoga før.
Timen baserer seg på de mest grunnleggende øvelsene brukt i Hatha Yoga, og er tuftet på prinsipper fra Intergral Yoga. Vi holder en rolig og trygg tilnærming til øvelsene, du får veiledning hvis nødvendig.
Timen starter med enkle oppvarmingsøvelser for pust og ledd, og vi fokuserer på flyt mellom øvelser og pust. Deretter gjennomføres enkle yogastillinger for ulike muskelgrupper. Timen avsluttes med avspenning.

Yoga Mindful
Denne klassen bygger på prinsipper fra klassisk Hatha yoga, med en tilnœrming fra mindfulness der tilstedevœrelse i nuet er essensielt. Samtidig integreres aspekter fra Yin Yoga, hvor posisjoner holdes 3-5 minutter med større fokus på å omfavne kroppen og pusten der den er i øyeblikket. Denne timen passer også godt for deg som er nybegynner, og har et roligere tempo enn klassisk yoga I

Yoga Varm Energi
Ca. 30 grader i rommet gir bedre tøying av muskulatur og bindevev, som beskytter ledd. Dette gjør utfording i fysiske øvelser tryggere. Varmen hjelper også til avspenning.
Timen består av deler i en gjenkjennbar rekkefølge:
Kort introduksjon for å ”lande” på matta, med tilstedeværelse her og nå, slippe til naturlig pust og få kontakt med kroppen.
Stillinger og bevegelser med samtidig harmonisering av pusten:
Øvelser på hender og knær: oppvarming ,Stående stillinger: generell styrke, bevegelighet og balanse, Liggende på rygg: mageøvelser, Liggende på magen: ryggstrekkere og hjerteåpnere, ”Opp-ned” stillinger: Obs individuell tilpasning. Avspenning og veiledet meditasjon
Det legges stor vekt på individuelle tilpasninger og modifikasjoner for å oppnå optimal utfordring og framgang og for å motvirke fare for overbelastning og skader. Et mål er å øke din tilgjengelige energi, men også at energien kan flyte fritt dit du trenger den. Fysisk aktiverende praksis øker også potensialet for avspenning, slik at du på slutten av timen og tiden etterpå gjerne vil oppleve mer ro, nytelse og glede.

Yoga Sterk
En time der vi utfører stillinger som glir over i hverandre i takt med pusten. Her vil du lære flere stillinger og tempoet er litt høyere. Stillingene varierer fra gang til gang, gjerne med ulike tema. Timen avsluttes alltid med liggende veiledet meditasjon. Passer for deg som har trent litt yoga fra før.

Se tilbud på Facebook

Vi legger ut tilbud og nyheter på Facebook. Vinn Spa behandling
eller personlig instruktør. Følg med på våre kampanjer.